fredag den 8. juni 2012

Beijing vol. 3

Det Himmelske Freds Tempel.
I weekenden d. 18-20. maj tog hele gruppen til Beijing, nogle dog kun fra fredag til lørdag. Denne gang sov vi på et andet hostel end det vi plejer. Det lå i en ganske anderledes bydel i forhold til det, vi tidligere har overnattet på, hvilket ligger i nogle hutonger (område med mange små gader). Denne gang var området mere urbant og mindede mere om en storby, selvom det var længere væk fra centrum med Den forbudte by osv., dog ikke længere end at man hurtigt var derinde ved hjælp af metroen. Fredag aften tog vi på perlemarkedet, hvor jeg bl.a. fik købt to par sko og andre ting der ikke skal nævnes her på bloggen. Efter markedet fandt vi en restaurant i en af sidegaderne. Vejret hernede er jo betydeligt bedre end i Danmark om foråret (og sommeren også for den sags skyld), så vi satte os udenfor. Det var sindssyg god mad de havde der. Vi fik selvfølgelig de retter som vi holder meget af dì sān xiān (kendt som aubergine-fis blandt danskerne), svinekød i sur-sød-ting, kong-pow-chicken (ret med kylling, grøntsager og peanuts), indbagte rejer og noget oksekød i en slags tomatsovs. På denne restaurant havde de også grillspyd med lam til 1 Yuan stykket. De var virkelig gode. Vi gik stopmætte derfra og tog hjem på hotellet og drak en øl/cola. Julie, Emma, Gitte og Sofie tog til en bargade i nærheden af hostlet, mens Christoffer og jeg blev hjemme for at sove. Det havde været en hård uge forinden, bl.a. med Julie og Davids legendariske cykelstyrt over et lille bitte hvidt stakit på vej hjem fra Helen’s aftenen i forvejen, hvilket resulterede i et kæmpe stort blåt mærke på Julies inderlår, der lignede Australien og en del forberedelse til både You and Me og Primary School.

På koreansk restaurant.
Lørdag spiste vi morgenmad tæt på hostlet og tog dernæst en bus op til 798 Art District. Det er et område i Beijing, hvor kunstnere har lavet udstillinger og butikker med kunst i nogle gamle fabriksbygninger. Her gik vi lidt rundt og kiggede på gallerier, spiste frokost i toppen af et træ og gik i butikker. Jeg fandt bl.a. en butik med billeder af en kvindelig kinesisk maler. Jeg købte 4 af dem som små reproduktioner, mest fordi et af dem forestillede en pige med hovedet bøjet over en bog. Det ramte helt plet med den måde, som jeg har set pigerne i Primary School hernede. De skal klart rammes ind og op på væggen, når jeg kommer hjem. Det var rart at gå rundt i området og vi var der indtil aftensmadstid, hvor vi tog en bus hjem mod vores hostel. På vejen hjem opdagede vi en koreansk restaurant, så vi stod af bussen og gik derind og spiste. Når man spiser koreansk, kommer maden rå ind på bordet og man steger den dernæst selv på en form for rist eller pande midt på bordet. I bordet er der et hul, hvor de fylder glødende kul i og tjenerne med jævne mellemrum kommer og skifter panden ud og til tider også kullene. Maden her er typisk små stykker kød, svampe rullet ind i bacon, rodfrugter i skiver, forskellige slags svampe og bacon i skiver (ja, vi bestiller bacon så snart vi kan komme til det!). Maden var rigtig god, selvom det var lidt irriterende at tjeneren var ganske opmærksomhedskrævende. Sådan kan kinesere også være.

Jam på kinesisk i parken omkring
Det Himmelske Freds Tempel.
Søndag tog vi en dag, hvor vi gik for os selv. Jeg kiggede lidt på tøj og tog dernæst ud til Det himmelske freds tempel. De andre havde sagt, at det var et sted, hvor man kunne bruge omkring halvanden time, men jeg endte med at være der over tre timer. Rundt om templet er der nemlig en stor park, hvor man ikke kan høre larmen fra storbyen udenfor eller se huse og biler. Hvis man går lidt væk fra midteraksen af parken, hvor templet ligger, kommer man væk fra noget af alt det turistede og ud til de områder, som kineserne bruger. Her danser, synger eller slapper de af og nyder det gode vejr. Der er endda områder, hvor du er stort set helt alene. Lidt spøjst midt inde i en storby, men også meget rart, ikke at skulle være sammen med andre mennesker hele tiden. Jeg tog tilbage til vores hostel for at hente min taske og spise aftensmad (ellers kan det nemt ende med noget dårligt mad på togstationen mens man venter). På vej mod metroen mødte jeg Gitte, som jeg så fulgtes med hjem til Tianjin.

I Kina vokser selv græsset på rækker.
De har åbenbart hobbitter ved