mandag den 12. marts 2012

Bambusfløjte, klæbehjerne og slag i enden


Aida - min oversætter og altid smilende
 "medsammensvorne" i You and Me
Tirsdag havde jeg min første undervisning i You and Me. Det gik sådan ganske godt. Temaet var ”Hund”, så der blev sunget hello-song, leget ”Hund, hvem har taget dit kødben”, sunget hundesang med fagter, løbet efter billeder med hhv. hund og kødben og sunget farvelsang.  Efter middagsmaden kunne det ikke rigtig betale sig at tage hjem inden jeg skulle undervise igen, så Christoffer og jeg tog op på 7. etage. Ham for at styrketræne, mig for at skrive blog på min computer. Det blev der dog ikke specielt meget af.  Ham der er bestyrer for etagen med sport sad ved et klaver i lokalet ved siden af. Da døren stod åben, kunne jeg ikke dy mig for at gå derind og spille lidt klaver med ham. Han får på et tidspunkt fortalt på sit knap så gode engelsk, at han egentlig ikke spiller klaver, men fløjte. Jeg går derfor hen og henter mig fløjte, som jeg tilfældigvis havde i tasken, og viser ham. Det er dog ikke sådan en han spiller på, men en kinesisk bambusfløjte. Jeg fik ikke helt fat i, om han studerer musik eller om han er færdig med det, men vi aftaler i hvert fald at mødes samme sted dagen efter.

Undervisningen i Primary var fin. Jeg fik en fødselsdagsgave af Sunny, hvilket var en bi lavet ud af træ.  Det var rigtig sødt af hende. Samtidig fik jeg også at se, hvordan man retter engelskafleveringer i Kina. Først var jeg lidt chokeret, fordi Sunny bare kastede et hurtigt blik på papiret og skrev et flueben og måske en karakter. Det viste sig dog, at det ikke var en aflevering, som vi kender den i Danmark, men en øvelse i at huske den tekst, som de har læst i deres engelskbog. I dette tilfælde en dialog mellem to personer om ænder, gæs og deres unger. Det er også det, de skal kunne huske til deres eksamen her til sommer. 
Den ene væg i det lokale hvor jeg underviser.
Onsdag blev en lidt omtumlet dag. Først var det Aida, der skulle være oversætter til min time, men da der pludselig kom noget i vejen 5-10 min. inde i timen blev det Nancy i stedet. Hun overtog nærmest timen for mig, hvilket var lidt irriterende, da det jo egentlig var min time. Samtidig var der en af bedsteforældrene, der slog sit barnebarn i bagdelen. Jeg havde ikke set optrinnet, blot at pigen fik to-tre klap i bagen. Jeg var lamslået over det og jeg gjorde derfor det første, der faldt mig ind: Gå hen og løfte den lille grædende pige op for at trøste hende. Det nåede jeg dog knap nok, inden bedstemoderen havde taget hende ud af armene på mig. Jeg troede først, at det var fordi hun ville tage hende med ud af klassen for at trøste hende, men da barnet igen fik et par slag i bagen lige inden hun lukkede døren efter sig, kunne jeg godt se, at det ikke helt var tilfældet. Jeg besluttede mig for at finde hende efter timen, der var kun 10 min. tilbage, men der var de allerede gået hjem. Jeg kunne høre på slaget, at barnet havde ble på. Den har forhåbentlig taget lidt af for slaget. Da jeg efter timen sagde til Nancy, at jeg ikke ville undervise, hvis forældrene slog deres børn i mine timer, så hun ud til ikke helt at kunne forstå, hvorfor jeg var så sur. Jeg fortalte det til Aida, som bedre kunne forstå mig. Hun foreslog, at jeg kunne sige, at vi i det land, som jeg kommer fra, ikke slår børn. På den måde vil man kunne sige det på en måde, uden at forældrene ville tabe ansigt.

Efter middagsmaden mødtes jeg med ham den kinesiske fløjtenist (hvis engelske navn er Mr. Smith). Han viste sig at være virkelig dygtig. Jeg startede med at lære et kinesisk stykke musik af ham og så lærte han Oksbølpolka af mig. Jeg tror vi begge syntes det var okay svært, ikke at lytte stumperne af, men at huske melodien, til trods for at vi begge havde valgt et forholdsvis let stykke. Der er alligevel et pænt stykke fra polka til kinesermusik. Jeg vil nu have det optaget en af dagene, så jeg bedre kan huske melodien.  Desuden bliver det nok til at vi skal spille tirsdag, onsdag og torsdag. Mandag og fredag er han på kons eller hvad det nu er, det er. Eftermiddagen brugte jeg i You and Me, hvor jeg skulle forberede næste uges timer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar