mandag den 16. april 2012

Matador og vulkanaske



Som antydet i andre indlæg har jeg i et stykke tid gået og skrantet en smule – hvilket også er grunden til den noget manglende opdatering på bloggen igennem de sidste uger. Dette betød at jeg påskedag efter alle påske-løjerne i ”You and Me” faktisk var rigtig, rigtig dårlig, så jeg blev nød til at tage en tur på hospitalet. Gitte var så sød og rar at tage med og vi begav os afsted til et hospital, hvor der skulle være en international afdeling, som vores kontaktperson Sunny havde foreslået. Da vi kommer frem til hospitalet og endelig får fundet den internationale afdeling viser det sig imidlertid at denne er lukket. Vi møder dog en sød sygeplejerske der næsten ikke taler engelsk, men får ved hjælp af ”Mandarinen” (vores lille engelsk-mandarin parlør) forklaret at jeg har rigtig ondt i maven (og ja, jeg blev spurgt om jeg var gravid…). Med oversættelseshjælp fra Sunny over telefonen fortæller sygeplejersken at hun gerne vil hjælpe os med at komme til en læge, hvorefter hun beder mig om at skrive navn og fødselsdato på et stykke papir. Vi følger efter hende og ved skranken er det hende, der klarer det praktiske med penge og papirer, hvilket fører til det (måske) fremtidige kælenavn ”Meffe”, da de får læst mine t’er forkert (ja, dansklærer Bundgaard, nu indrømmer jeg gerne, at du havde ret i, at jeg burde huske den lille bue forneden på t’erne). Nå, det blev rettet og jeg blev ført ind i et rum, hvor der sad en læge og blev pænt stillet i kø bag den patient, der var ved at blive undersøgt. Da det bliver min tur snakker jeg lidt med lægen, han trykker mig lidt på maven og begynder at forsøge at forklare hvad jeg fejler på engelsk. Da dette ikke går helt godt for ham, ringer vi først til Sunny, der dog ikke kan tolke, fordi hun kører bil og dernæst til en halv tysk-halv kinesisk pige som Gitte har snakket med og får hende til at oversætte. Mens Gitte ringer op og har godt styr på både telefon, læge og oversættelse vender jeg mig rundt og ser omkring 10 kinesere der pludselig står bag mig i rummet og betragter hende der med den lyse hud og de blå øjne (mig), som om de tænker: ”Hvad i al verden laver hun på et sygehus, jeg troede ikke at sådan nogle kunne blive syge? Og hvor ser hun egentlig underlig ud…”. I det mindste begyndte de ikke at tage billeder, det er da altid noget. Lægen kom frem til at det må være en inflamation i maven (noget som åbenbart er ganske normalt i hvert fald i Kina) og jeg blev sendt hjem med to æsker medicin. Dagen efter googlede Gitte pillerne og fandt ud af at det var antibiotika samt at pulveret, der skulle blandes op med vand og smagte forfærdeligt, var en slags aske fra en vulkan, som både skulle være rig på mineraler og være godt for maven – samt at NASA’s astronauter bruger det når de er i rummet.

De efterfølgende tre dage var jeg derfor på meget blå piller, vulkanaskevand og adskillige afsnit af Matador, så jeg nu har været igennem hele serien. Det hjalp dog også lidt, men da jeg endnu ikke var rask tog jeg torsdag på et andet hospital, som forsikringen havde foreslået. Dette var en noget anderledes oplevelse end det første. Da Emma og jeg træder ind af døren møder der os et moderne velkomstareal med en hel masse kinesiske medarbejdere, der straks siger velkommen på perfekt engelsk og venligt beder mig udfylde diverse papirer om mine sundhedstilstand – herunder om jeg f.eks. nogen sinde i mit liv har prøvet at mit tandkød blødte, mens jeg børstede tænder eller om jeg eller min nærmeste familie har lidt af en af følgende 30 sygdomme inden en alder af 65 år. Lægen på dette hospital talte flydende engelsk og var virkelig sød og rar. Han kom frem til at mine levertal var meget for høje og at jeg måtte komme igen dagen efter for at få det tjekket igen. Fredag var det igen steget og der blev taget flere blodprøver for at forsøge at finde ud af hvorfor. Jeg blev sendt hjem med piller, der gudskelov begyndte at virke lørdag, så jeg i dag mandag er stort set helt på toppen. Jeg ved stadig ikke hvorfor mit levertal er for højt, men får måske svar i dag hos lægen. Alt imens kan jeg glæde mig over, at det for er forår i Kina, hvilket betyder temperaturer mellem 20 og 25 grader!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar