torsdag den 17. maj 2012

”A sailor full of cheddar”



Kejserindens grav.
Torsdag stod vi tidligt op, fordi vi skulle køre 1 ½ time i bus ud til Kinas eneste kvindelige kejserindes grav. Den lå lidt oppe i nogle bjerge med en kæmpe alle, der førte op til graven og nogle krigere, der stod og vogtede både hende og hendes mands grav. Ved hendes grav, der var placeret hvor den mandlige grav egentlig ”burde” have været (manden holder kvinden i sin højre hånd, you know…), var der en stor søjle, som hun havde rejst for sig selv. Oprindeligt har der ikke stået noget på den, måske fordi hun var så mægtig at det ikke kunne beskrives med ord, måske fordi hun ville have eftertiden til at bedømme hende, hvilket de så havde gjort ved at skrive på den. Bag graven lå der et lille bjerg, som vi var nogle, der klatrede op på. Desværre var vejret temmelig overskyet, i lighed med resten af ugen, så man kunne ikke se så meget. Det så ellers ud til at udsigten kunne have været meget god på en solskinsdag. Efter kejserindens grav gik turen til en buddhistisk tempel, hvor de opbevarer nogle af Buddhas fingerknogler. Jeg havde ikke fået læst om dette sted, men jeg må indrømme at jeg blev noget overrasket, da vi nåede frem. Her blev vi nemlig mødt at noget a la Buddhistisk tempel møder fascistisk arkitekt møder Disneyland. Ja, det er lyder sindsygt – og det var det også. Et kæmpe stort nybyggeri, der mildest talt ligner noget, der er løgn. Der var dog også en gammel del, der var langt mere interessant. Her var der en pagode, hvor to stykker knogle fra Buddhas fingre skulle være nede i kælderen. Eller som vores guide fik det sagt ”a sailor full of cheddar” (en sømand fyldt med cheddarost). Vi må indrømme at vi blev noget skuffede, da vi opdagede at der ikke var en sømand og om muligt endnu mere slukørede da vi fandt ud af, at der ikke var noget ost (man kan næsten ikke finde almindelig skæreost hernede, og hvis man endelig finder det, er det virkelig dyrt), men derimod to stykker knogle i stedet. Øv! Hun havde selvfølgelig ment ”a cellar full of treasures” (en kælder fyldt med skatte). Det var vidst forbudt at tage billeder af knoglerne, men den havde jeg ikke lige fanget, så jeg har da et enkelt billede af en af stumperne. Jeg nægter simpelthen at tro, at det var fingerknogler, men okay, kineserne tror på så mange underlige ting. Om aftenen var vi nogle stykker, der tog ned på en bargade, der lå ikke så langt fra hotellet. Det var et rigtig hyggeligt sted med en smal vej og en masse terrasser med borde, der vendte ud mod vejen. Jeg var som sædvanlig på cola (jeg må stadig ikke drikke alkohol for lægen), men kom dog til at smage en slurk af Gittes Guinness. Jeg savnede øl i forvejen, men lige dér savnede jeg det om muligt endnu mere!
Mig til tops på bjerget - men hvor er
udsigten???



Buddhistisk/facistisk Disneyland

Ingen kommentarer:

Send en kommentar