fredag den 24. februar 2012

Ris på gaflen

Tv-tårnet i klart vejr.
I dag stod vi op til strålende solskin. I modsætning til i går hvor himlen var helt grå af smog, som det også ses på billedet af skolen. Vi cyklede på skolen for at spise morgenmad. Bagefter var vi ude og se de klasser, hvor vi skal undervise. Jeg skal undervise i Primary School (hvilket er børn på 7-8 år) og i You and Me Center, der er et koncept, som jeg endnu ikke helt har forstået. Jeg tror nok, det er et sted, hvor forældre kan komme med deres børn, der så bliver undervist i engelsk. Eneste problem er, at de er 1-3 år gamle og jeg ikke helt har forstået, hvordan i alverden jeg skal lære dem engelsk, når de ikke engang kan tale kinesisk endnu. Det er nu alligevel et ret vildt sted med indendørs sandkasse, klæd-ud-rum, lege-indkøbscenter osv. osv. Om ikke andet, så finder jeg vel ud af det i morgen. Så er det straks bedre med Primary School. Der skal jeg undervise to klasser to gange om ugen i 40 min. Altså i alt 4 lektioner om ugen. Sunny (ja, det er forvirrende, for der er to af dem. Vores vejleder Sunny og engelsklæreren i Primary. Her er det Primary Sunny.) sagde, at jeg måtte undervise i lige de temaer, som jeg havde lyst til. Det lyder meget dejligt med nogle frie rammer (bortset fra at jeg bestemt IKKE måtte tegne på deres hænder, for tænk nu hvis det ikke kan vaskes af igen). Hun lød mest interesseret i, at børnene fik talt noget engelsk. Det bliver nok også lidt af en udfordring med 30 elever klemt ind i hver klasse. Til gengæld har jeg fået mit eget skrivebord lige ved siden af afdelingslederens. Temmelig blæret, hvis jeg selv skal sige det. Men det bliver noget af en udfordring at skulle undervise hhv. det yngste og det ældste hold. De 10 af os skal undervise i Kindergarden, hvor de i samarbejde skal køre et nyt emne hver uge. Det passer mig egentlig glimrende lige nu, at det ser ud til at jeg må bestemme selv, for jeg har virkelig mange ideer til Primary. På den anden side kunne det måske også godt gå hen og blive lidt krævende.

Mette med pinde vol. 1
Som lovet tidligere, vil jeg fortælle lidt om maden. Stedet, hvor vi spiser tre gange dagligt, ligger på skolen og skulle forestille at servere vestlig mad. Det gør de ikke. De forsøger ihærdigt, men det er som om, at det ikke rigtig lykkes for dem. Så i aften tog vi på en restaurant, der ligger lige ved siden af skolen. For det første viste det sig, at der blev holdt bryllup, hvilket også forklarer affyringen af fyrværkeri i kanonslagsklassen tidligere på dagen. Vi kom ind og sidde i et rum, hvor der var to borde, et med en kinesisk familie og et til os. Det viste det sig, at der ikke var noget menukort, hvilket faktisk gjorde hele situationen en del bedre. I stedet havde de lavet "eksempler" på hver ret, som man så kunne gå og pege ud. Der var konstant 3-5 kinesiske tjenere, der stod ved bordet og ville hjælpe til. Da Christoffer f.eks. tømte resten af sin øl i glasset, blev den tomme flaske snuppet ud af hånden på ham, inden han nåede at stille den tilbage på bordet. En af tjenerne kom endda med plastikhandsker på og meget nydeligt foldede vores and ind i små pandekager med grøntsager. Jeg er SÅ mæt. Det hele kostede 40 Yuan (38 Kr. eller noget i den stil). Det er helt sindssygt. Jeg er især stolt af, at jeg kom igennem det hele kun med pinde.
Virkelig lækker kylling (med hoved)

2 kommentarer:

  1. Den skole lyder da til at være kæmpestor o.O .. Har vi nogen idé om HVOR stor den egentlig er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke helt ved det. På et tidspunkt hørte jeg noget om, at der var omkring 600 børn i Kindergarden, men om det passer, ved jeg ikke.

      Slet